Rare gebruiken. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Esmée Coterlet - WaarBenJij.nu Rare gebruiken. - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Esmée Coterlet - WaarBenJij.nu

Rare gebruiken.

Blijf op de hoogte en volg Esmée

04 Augustus 2012 | Ghana, Kumasi

Nou, ik dacht dat jullie met mijn laatste verhaal wel weer genoeg leesvoer hadden, dus ik heb er weer even over gedaan!

Donderdag: Donderdag kwamen we aan bij het weeshuis en zijn we lekker aan de gang geweest. We gingen op zoek naar een ander Nederands meisje, met wie we naar de village waren geweest, zij zou ons 's middags mee nemen naar de kapper. Ze was in het jongetjeshuis, waar ze een van de jongens in shok op schoot had. Hadden ze net met KOKEND, nee niet gekookt en afgekoelt, maar kokend water even zijn wond schoon gemaakt. Gekke gekke debielen hierzo. Gevraagd aan de nurse waarom ze dat precies deden, niet op een beschuldigende toon of wat dan ook, gewoon interesse. Die voelde zich beledigd, ging frontaal in de aanval. Ook best, heb met haar proberen te praten, lukte niet, directrice had alles gehoord en zei ook maar even tegen de nurse dat ze zich iets aanstelde. Oei. Gelukkig ga ik haar niet meer zien!
's avonds vroeg ik aan host pa waarom ze dat doen, die antwoorde wel gewoon, dat ze dat doen om bacterien te doden. Okay, makes sense, behalve dat er een ander meisje met een grote plek op de daycare loopt omdat ze kokend water over zich heen kreeg. Zelfde effect toch? Hij vond het wel erg vreemd dat die nurse niet het desinfecterende middel van een van de vrijwilligers wilde proberen, maar ach, this is Afrika!

's middags waren we eerst uitgenodigd bij "onze" taxi chauffeur, hij haalt ons altijd op, maakt niet uit hoelaat. Jurkjes voor zijn dochtertje gekocht, wat foto's gemaakt, allemaal erg leuk. Zijn vrouw maakt op dit moment voor ons beiden een jurk!

Daarna naar de kapper, hebben in totaal vijf uur gezeten, maar we zijn helemaal afrikaans! Wel waren we allebei opgebrand en verkouden, dus besloten we het advies van de organisatie in NL op te volgen en een ochtendje thuis te blijven om bij te komen. Ook konden we zo gelijk wat foto's maken van het gebouw met de ramen en deurkozijn, deuren zetten ze er later in, vanwege de vochtigheid en er moest nog wat aan gebeuren, maar ze staan er al wel!

's middags wel meegegaan op reis, voelden ons lekker uitgerust, het was dan ook zeker goed advies! Daar aangekomen lekker onze kamer bekeken met WARME douche! Mjam! Lekker gegeten en 's avonds naar een kampvuur om om 22.00 uur(0.00 uur NL tijd) Wilemijns verjaardag in te luiden. Het was super wijs! Dansen, zingen en gek doen! Er kwamen nog meer nederlanders op af en waar kwamen die vandaan? Tadaa, Baarn! Zat een leuke jongen bij voor Luuc, maar die woonde weer in rotterdam. Helaas!

De volgende ochtend was een van de vriendinnetjes ziek, dus met haar naar een ziekenhuisje gegaan, lekker wat naalden in zich gehad en als conclusie: uitdroging en malaria. Maar een lichte variant omdat ze netjes haar pilletjes sikt!

Even wat gegeten bij Babboo's, ons vaste tentje, vriendinnetje uitgezwaaid en naar het internet cafe! Zometeen gaan we naar de cuture market om de laatste souvenirs bij elkaar te sprokkelen, ik wil nog wat leuks voor Rick vinden en dan lekker ergens uit eten, misschien wel weer naar babboo's. Daar is het eten tenminste goed.

Morgen met hostfam naar de gospelchurch, wordt super wijs hoop ik, dan de laatste spullen bij elkaar zoeken, maandag afscheid nemen van de kindjes en met name Kwame, die echt m'n hart heeft gestolen. Ik heb stiekem wat foto's van hem kunnen maken want dat mag dus eigenlijk niet, hihi.
Dan wordt het afscheid nemen bij de host fam, dinsdag ochtend naar akwatia en woensdag ochtend richting accra om ook een klein beetje vakantie te houden die twee dagen!

Dat is de planning voor zover, ik denk niet dat jullie nog van me horen vanuit Kumasi, misschien nog een keertje vanuit Accra!

Dikke kus!

• 04 Augustus 2012 - 18:30

Ome Henk:

en ook leuke vrouwen? :) je lijkt het steeds leuker te gaan vinden, Es... Nog even :) Worden traantjes :)

xxx
    Oompie

• 04 Augustus 2012 - 19:44

Joop:

Hey Es!

Jammer, van dat kokend water, kan ook heel anders opgelost worden! :(
    Maar babboo's? zo heet mijn konijn ook! :D

Groetjes!

• 04 Augustus 2012 - 19:56

Mama:

Leuk hoor, die verslagen, ben er dol op. Stel voor, dat je straks in Nederland ook een blog bij gaat houden, want dit ga ik missen, hihi.xx mama

• 05 Augustus 2012 - 00:06

Henk Granneman:

Ha die Esmée,

Leuk verhaal weer, behalve die ervaring met dat kokende water over dat jongetje.
    Zal jullie wel eens willen zien in zo'n ghanese jurk!. en dan met die mooie draadjes haar, helemaal het einde!

Hou je Lucianne een beetje in de gaten dat áls ze met een jongen thuis komt, het wel een normale vent is??
    Pas goed op elkaar en geniet er nog even van.

Groetjes Henk en Anja Granneman

• 06 Augustus 2012 - 16:26

Esmee:

Hello mensen,

Mams, ik wil deze blogs gaan bundelen in een boekje of iets dergelijks, even kijken wat de mogelijkheden zijn. Kan je elk verhaal opnieuw lezen!

Lastig, twee Henken!
    Ome henk: Nee, te oud en te jong voor jou! Traantjes heb ik weten te bedwingen!

Schoon ome Henk: Ja dat was inderdaad jammer, maar het zijn de gebruiken hier, je went er wel aan. De jurken zijn wel in Ghana gemaakt, maar geen traditionele jurken. Ik vind ze echt geweldig!

Die jongen was ideaal! hij heeft een paar jaar gereisd, dus een echte wereld vent hihi. En z'n ouders wonen in Baarn... Ik zeg, betere kans krijgt ze niet meer! Nee hoor, hij was leuk, maar er zijn genoeg leukerds voor haar!;)

Joop: Ik heb er wel konijn gegeten...

• 06 Augustus 2012 - 16:58

Lucianne:

Pa ik ben oud en wijs genoeg!!!!!!!!!!!!! haha

• 08 Augustus 2012 - 12:50

Janny V/d Coterlet :

Esmee, wat een goed verslag,goed idee om het te bundelen.Geniet nog even,en dan naar huis.
    deze reis kan niemand jullie af pakken,voor zichtig doen en gezond weer thuis.kus van oma,groetjes aanLucianne.